חשיבות החלבונים בתזונה שלנו – מדריך למשתמש

חלבונים הם אחד משלושת אבות המזון החיוניים לתפקודו התקין של הגוף (יחד עם פחמימות ושומנים). החלבון מהווה את חומר הבניין העיקרי של התאים בגופנו, והוא חיוני לגדילה ולהתפתחות.

תפקידי החלבונים בגוף האדם

החלבון מסייע בבניית רקמות השריר ובתנועתיות השרירים, תורם לחיזוק המערכת החיסונית, ומהווה חומר מוצא להורמונים בגופנו. מחסור בחלבון עלול לגרום לעייפות, לנשירת שיער ולפגיעה באלסטיות של העור, לירידה במסת השריר ואף לפגיעה בפוריות ולירידה במשקל.

מקורות לחלבון בתזונה שלנו

מקורות לחלבון מן הצומח:

קטניות – סויה, חומוס, עדשים, שעועית לבנה, מש, פול

דגנים – קינואה, שיבולת שועל, חיטה, שיפון, אורז

זרעים כמו שומשום

אגוזים לסוגיהם השונים.

מקורות לחלבון מן החי:

עוף, בקר, דגים, ביצים, מוצרי חלב. 

ההמלצות התזונתיות החדשות של משרד הבריאות הישראלי מעודדות תזונה ים-תיכונית המבוססת על מקורות מזון מן הצומח – צריכה יומית של ירקות ופירות ודגנים מלאים, וכן על הפחתה של מקורות מזון מן החי.

 

מהי ההגדרה לחלבון מלא?

היחידות המרכיבות את החלבונים נקראות חומצות אמינו. בטבע קיימות 22 חומצות אמינו, כאשר תשע מהן חיוניות לנו. את אלו שהגוף אינו מייצר, אנחנו חייבים לקבל מהמזון. חלבון מלא הוא כזה שמכיל את כל חומצות האמינו. קינואה וסויה מספקות חלבון מלא, ממש כמו ביצים, בשר ומוצרי חלב. 

כדי לקבל חלבון מלא מאכילת קטניות, זרעים ודגנים, מומלץ לשלב ביניהם בתפריט היומי. אין צורך לשלב אותם באותה ארוחה או באותה מנה – חשוב רק לצרוך גם קטניות וגם זרעים ואגוזים או דגנים במהלך היום. 

מנות שמספקות חלבון מלא: תבשיל עדשים בתוספת טחינה גולמית, ממרח חומוס וטחינה, מג'דרה – אורז ועדשים. בנוסף לאספקת חלבון מלא חשובה גם מידת הנעכלות, כלומר: איך הגוף סופג את החלבון. ידוע שלסויה, עדשים, אפונה ואפילו לשומשום טחון מידת נעכלות גבוהה יותר מזו של הגלוטן – חלבון החיטה.

 

image

כמה חלבון צריך לצרוך ביום?

מרבית האנשים אינם זקוקים לכמות רבה של חלבון במהלך היום. ההמלצה של משרד הבריאות הישראלי היא 0.8 גרם חלבון לק"ג משקל גוף. לאדם במשקל ממוצע מדובר על 56 גרם חלבון. לספורטאים ומתאמנים מומלץ על כמות גדולה יותר של  2.0-1.2 גרם חלבון לק"ג משקל גוף.

מאכלים שמספקים חלבונים בכמות נאותה:

 

מוצר

מידה

כמות חלבון

גרגירי תורמוס יכין

200 גרם – יחידה

11.2

גרגירי חומוס יכין

200 גרם – יחידה

16

גרגירי פול יכין

200 גרם – יחידה

15.6

שעועית לבנה ברוטב עגבניות יכין

200 גרם – יחידה

14

שעועית צ'ילי יכין

200 גרם – יחידה

12.6

עדשים שחורות יכין

200 גרם – כוס

16.4

שעועית לימה יכין

200 גרם – כוס

19.2

גרגירי תורמוס יכין

200 גרם – כוס

22.4 

טחינה גולמית יכין

2 כפות

שקדים 

30 גרם – חופן

ביצה 

1 יחידה

7

טופו מבושל 

100 גרם

15 

חזה עוף

100 גרם

21 

     

 

decoration

איכות ומצוינות

בכל מוצרי יכין הושקעו משאבים ומאמצים רבים ונעשה שימוש בטכנולוגיות חדישות, על מנת להציבם ברף האיכות הגבוה ביותר בשוק העולמי. איכות המוצרים והשירות ללקוחותינו הם אלה שמנחים את דרכנו, ומתוך תפיסה זו אנו מחויבים לפעול למען שיפור מתמיד באיכות ובשירות.

image יותר בריא
image יותר טרי
image יותר טעים

מחפשים מתכונים מהירים ומזינים? רוצים טיפים מנצחים לבישול? אוהבים להתעדכן ראשונים במוצרים חדשים?

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות!